Jonkinaikaa seuranneena vierestä mopoautojen äänenpaine kulttuuria, oolen huomannut, että mopoautot toimivat äänenpaineen tuottamisessa samalla tavalla, kuin hatchback -tyyliset autot.
Ilmeisesti takaluukun elämisestä saatava hyöty on liian huono, jotta taaksepäin ampuvat kotelot toimisivat mopoautoissa, joten parhaimmaksi paineenkannalta on tullut ylöspäinampuva.
Sain sisäpiirin tietoa Aixam -merkkisen mopoauton vinkeistä jotka jaan kernaasti:
Yleistä:Mopoautot ovat todella ”löysiä”, joten niiden alkuperäinen resonanssitaajuus on reippaasti korkeammalla kuin autoissa.
Soittaessa kannattaa painaa ovia sisältä ulospäin,
Jos soitetaan tarpeeksi desibelejä niin ulkopuolelta kannattaa painaa takalaatikon kantta ja kylkiä, toisin kuin autoissa, koska mopoauton osat ovat niin kevyttä tavaraa, että osien flexaamisesta ei saada hyötyä, pikemminkin haittaa.
Lisäksi tuulilasilla istuminen ja sisäpuolelta katon tukeminen on melkein pakollista. Virta:
Alkuperäinen virta järjestelmä on aika huono ja koostuu n. 10mm2 johdoista, joten sen parantamisesta kannattaa aloittaa. Vakio akulla + laturilla pyörii n.500w auto käynnissä ilman, että jännite laskee. Lisäksi mopoautossa kannattaa maadottaa vahvistin mielummin akun miinukseen kuin runkoon, häiriöiden estämiseksi ja akulta voi sitten jatkaa paksua johtoa runkoon.Vaimennukset:
2 kerrosta silent coattia ei yleensä riitä mihinkään. Ovet ja katto kannattaa vaimentaa mahdollisimman jäykäksi. Kun aixamin ovia vaimennetaan kannattaa ”liimata” silent coatilla järjettömän ohut ”tukirauta” kiinni ulko muoviin, koska se irtoaa n. 80% todennäköisyydellä ekoista demoista ja sen jälkeen se helisee ikävästi ja hakkaa lasiin kun oven lyö kiinni.Kotelo:
Kotelona toimii hyvin ylöspäin ampuva kotelo tai väliseinä. Perus idea kotelolle on se, että laittaa niin paljon litroja kun subi pystyy toistamaan ja winISD:llä optimi refleksi haluttuun viriin.-Juuso Mattila
Koteloratkaisuna paras on siis, että elementti/elementit pitäisi sijoittaa mahdollisimman etäälle portista, ja portti pitäisi olla tarpeeksi iso suhteutettuna elementin kartioalaan ja käytössä olevaan tehoon nähden.
Peukalosääntönä kannattaa pitää noin 30% kartioalasta porttia eli:
Elementti (”) – Aeroportti (”)
10″ – 4″
12″ – 6″
15″ – 8″
18″ – 3×6”
jne.
Soiton aikana sisällä tuetaan tuulilasin yläreunaa, kun apukuski istuu ulkopuolella tuulilasin yläreunassa, mopoautojen katto ei kestä katolla istumista, joten tuenta sisäpuolelta on välttämätön.
Mautosta tuuletus käännetään kuumalle, kaikki räppänät kiinni ja penkit eteen ja kallistetaan kohti keulaa.
Kuvassa oikeaoppinen istumistekniikka katolla. käsillä jaetaan painoa ettei koko kaveri istu tuulilasin reunassa liikaa.
Jaloilla haetaan tasapainoa tuulilasin alareunasta ja mahdollinen kolmas kaveri tukee takaluukkua / kylkiä.
Katolla istuminen on paras tapa nostaa lukua. Takaluukun tuenta tuo vain kymmenyksiä, mutta jokainen kymmenys on tarpeen!
Lisää kuvia samankaltaisesta kotelotypiistä eri autoissa.