Autot mallia sedan, on vaikeimpia saada soimaan. Niissä suurin ongelma paineen tuottamiseea on takapenkki ja heti toisena on hattuhylly. Kaiken A ja O äänenpaineen tuottamisessa sedan -merkkisissä autoissa onkin saada takakontisa pauhaava subwoofer hengittämään kapiiniin mahdollisimman paljon.
Miten tämä sitten onnistuu?
1. Kaada takapenkit.
-Helpoin saada paksin ja kabiinin tila hönkimään suuntaan ja toiseen on kaataa penkit, tai jopa poistaa ne kokonaan. Äänenpaine on se mikä ratkaisee, eikä takapenkillä örveltävä känniporukka.
2. Poista hattuhylly.
-Kim Nurmisen Volvo:n hattuhylly on esimerkillisesti revitty kylmän viileästi rälläkällä helv… siis pois. Tällöin se paine pääsee pois takakontista minne se ei kuulu.
Tämän jälkeen homma menee hankalaksi, nimittäin joudut testailemaan kumpi kotelomalleista sopii. Ideana oli alussa siis saada paine kapiinin puolelle ja seuraavaksi onkin sitten se paineen aikaansaaminen pieneen sedanin takakonttiin. Tässäkin pääideana on mahdollisimman vähän koteloa ainoiden hengitysaukkojen tiellä, jotta kotelo ei tuki aukkoa josta penkit on jo steenalla.
Kotelovaihtoehdot:
Kotelomalli kuvassa on väärinpäin. Refleksiputki pitäisi olla rekisterikilven puolella. Parempi esimerkkikuva on hakusessa.
-Kotelon ideana on saada vähintääkin puolet pinta-alasta hyödyksi, kun penkit kaadetaan. Tämä kotelomalli mahdollistaa sen, mutta ei ole paras mahdollinen.
2. Makaava kotelo
Tämä kotelo on tutkitusti paras kotelo sedaniin 8tapauksesta 10:stä.
On toki mahdollista ettei se toimi juuri sinun autossa, mutta todella usealla saadaan juuri tämännäköisellä kotelolla aikaiseksi maksimiäänenpaine.
Tähän koteloon kuidutetaan vararengaskotelo mukaan, jotta litratilavuus saadaan mahdollisimman suureksi, bassot asetetaan mahdollisimman etäälle refleksiputkista ja refleksiputket / portti asetetaan mahdollisimman lähelle rekisterikilpeä ja kauaksi bassoista. Symmetria kunniaan, se auttaa.
Moron. Mites ku tuon takapenkin on puliukkoineen poistanu, niin mitä jos asentais subikotelon siihen tilaan? Saako sillä vielä kilpailla?