Toisen akun lisääminen järjestelmään.
Tästä on monta keskustelua käyty, siispä kerron oman version aiheesta.
Tarkoituksena on luoda perustoimiva järjestelmä nykyisen autossa olevan järjestelmän rinnalle, eikä ylitseampua kaikki mahdollinen , kuten tapana on. Eli auto toimii normaalisti oman akkunsa ja vehkeidensä avulla eikä akkuja kytketä yhteen lisä-ähkyn toivossa.
Hyvää minun lisäakku ohjeessani:
-Halpa.
-Ei vaadi maadoituspisteen poraamista kontin peltiin.
-Voidaan helposti irroittaa toiseen autoon tarvittaessa.
Huonoa:
-Etuakku ei ole MB soitossa mukana.
Etuakulta taka-akulle tulee siis kaksi ohkaista kaapelia 16mm2(40A sulake molempiin päihin) tai 25mm2(80A sulake molempiin päihin) sekä johonkinmatkaa sulakkeiden välille 70A erotusrele. Toinen on suora kaapeli miinusnavasta miinusnapaan maadoittaakseen taka-akun. Toinen on tuomaan etuakulta latausvirran taka-akulle releen kautta.
Tällöin rele katkaisee virran auton ollessa sammuksissa jolloin edessä oleva mahdollinen vesiakku ei tyhjennä taka-akkua yön / seisonnan aikana. Nämä kaapelit ovat siis vain ja ainoastaan tuomaan latausvirtaa taka-akulle.
Taka-akulta vahvistimelle panostetaan sitten enemmän, eli tänne minimissään 2x 50mm2 kaapelia ja väliin jokin iso sulake kuten 150A. Taka-akun ja vahvistimen väliin voi panostaa sitten enemmän ettei vahvistimen käyttöjännite pääse notkahtamaan.
Vahvistimen johtoon ei välttämättä tarvitse asentaa sulaketta jos välimatka vahvistimelta akulle ei ole pitkä ja vahvistimessa on omat sulakkeet. MB käytössä sulake tässäkohtaa on pullonkaula.
Releen käyttöjännite kannattaa ottaa auton herätteestä jotta aina auton käydessä taka-akku latautuu.
Erotusreleen asennusvideo
Eikös tuon lisäakun vois mieluummin maadottaa auton runkoon jollon maadotusjohdon pituus jäis huomattavasti lyhyemmäks?
Njoo, oishan tuon videon voinu tietysti kattoa eikä pelkkää kuvaa & tekstiä tuijottaa. Turha kommentti siis, molemmat tavat toimii, mutta toinen ehkä paremmin ku toinen 😀
Tämä systeemi olis varmaan hyvä myös veneeseen hupiakun käytön, vai mitä mieltä?
Piisaako tosiaan tuollainen 25mm2 kaapeli jo etuakun ja taka-akun välille?
latausvirraksi piisaa kyllä
Riittääkö silti jos lisäakkuja on todella monia (10+)
Moro.
Mulla ois käynnistysakku 100ah ja siihen tarkotus laittaa 74ah akku kylkeen hupiakuks. Erotusreleen kapasiteetti 140ah/max 180ah, onko riittävä? Ja minkäkokoset sulakkeet väliin ?
Kiitos
Erotusrele laturin kapasiteetin mukaan, Huom LATURIN ei akun. Mulla autossa 150A laturi niin ostan 200A erotusreleen.