Miten rakentaa 6. asteen kaistanpäästökotelo?
Mikä se on?
Miksi sillä on soitettu maailman kovin lukema 183,4dB 12×12 6th order Alan Dante:n toimesta?
6th order bandpassi on käytännössä refleksikotelo jossa elementin molemmat puolet on omassa refleksikotelossa.
Ideana on, että toinenpuoli hoitaa matalien taajuuksien toiston, toinen korkeiden taajuuksien.
”Kaistanpäästökotelo” tarkoittaakin sitä, että matalaviritteisellä kotelolla säädetään mistä taajuudesta kotelo alkaa toistamaan matalia taajuuksia, jakorkeaviritteisellä kotelolla mihin asti kotelo toistaa korkeat taajuudet.
Kuitenkaan ei voi ajatella rakentavansa maailman parasta bassokoteloa virittämällä toisen 5Hz ja toisen 100Hz jolloin se toistaa kaikki siltä väliltä. Tällöin kotelo toistaa jonkinverran matalia, jonkinverran korkeita ja välillä heikosti kaikkea.
Miten rakentaa 6th order? (Tähän on varmasti niin monta tekotapaa, kun on tekijää, joten tässä yksi suuntaa antava neuvo: testaa ja tiedä) 🙂
Jotta elementti sopii 6th orderiin, tulee sen ”EBP” olla yli 55.
- EBP – The efficiency bandwidth product, a rough indicator measure.
EBP pitää siis laskea jakamalla Elementin freeair resonanssitaajuus elektroonisen ”hyvyyslukemalla” Qes:llä.
Alle 45 = elementti soveltuu 4th order / suljettu
yli 55 = elementti soveltuu 6th order / refleksi
Elementin parametreistä kannattaa katsoa VAS -lukemaa ja suhteuttaa koteloiden tilavuudet sen mukaan. SPL bassot suosivat pienempiä tilavuuksia, normibassot isompia.
Kannattaakin aloittaa testaamalla yhdellä elementillä ja hakea sille optimi kotelo ja kasvattaa tilavuuksia kertoen elementtien määrällä.
100l/100l kotelo jossa molemminpuolin 6″ portti täyspitkänä ja siitä lähteä liikenteeseen.
kannattaa kokeilla matalan kammion viriä elementin Fs taajuuden yläpuolelta, sillä emme halua elementin liikkuvan yltiöholtittomasti soitettaessa matalia taajuuksia.
Korkeamman virin kammio kannattaa suosiolla hakea sinne 50-70Hz välille jolloin saadaan kaista leveäksi.
Millainen sitten tämä 180+dB kotelo oikein on?
Noh luonnollisesti kuvia ei juurikaan ole tästä setistä, mutta laskemalla esim WinISD:n avulla huomataan, että jos viritystaajuus etu ja taka kammion välillä on todella lähellä toisiaan, syntyy näiden viritystaajuuksien välille hullu gaini. Käytännössä siis tekemällä 6. asteen kaistapäästökotelon, jossa taka-kammio on 35Hz ja etukammio on 37Hz, saadaan 36Hz kohdalle todella kova gaini!
Tässä kuva verraten esim 200l koteloa 36Hz virillä 6th order koteloon jossa on kaksi 100l kammiota, toinen 35Hz toinen 37Hz.
Elikkäs, jäi epäselväksi tuon VAS lukeman tarkoitus. Miten se suhteutetaan kotelon tilavuuteen nähden? Jos VAS lukema on 26 niin miten lähden suunnittelemaan koteloa. Ja voiko kotelon kummankin puolen portit olla 6″ täys pitkiä ap, ja virin muuttaminen tapahtuu kotelon puolien tilavuutta muuttamalla, esmi. 100L/50L ja kummallakin puolella 6″ täys pitkät ap. Elementiksi tulisi focus black 12d2 mk6. Kiitos jo vastauksesta etukäteen. 🙂
Mitä eroa Quasi-Sixth orderilla ja dual reaflex koteloilla käytössä? Tekeekö quasi mallinen kotelo erilaisen toistokaistan kun ilma liikkuu 1. kammion portista 2. kammioon ja taas portista?
ite myös miettiny näitten kahen viritystavan toiminnallisia eroja, ja onko sarjaan viritetyn 6th bandpass kotelon kammioiden vireen laskemisessa jotain eroa tähän dual reflex koteloon. WinISD:ssä ei ainakaan ole valittavissa kumpaa on laskemassa