Tähän jotain varmaan kauheen kivaa tekstiä.

Johtimen minimi paksuuden laskuri
Laskuri kopioitu Jorma Kauppi:n sivuilta
Laskurissa on käytetty kuparin ominaisresistanssin (+20 °C) arvoa, ρ20=17.68 *10-9 Ωm
Käytä pilkun sijaan pistettä
Vinkki!
Käytä Max virta kohdassa:
Sulakekokoasi:(40A 60A 80A 100A 120A 150A 200A 250A 300A)
Tai vahvistimen tehon mukaan: (esimerkki)
500W 60A
1000W 100A
1500W 150A
2000W 200A
.
.
.
10000W 1000A

Johtimen minimi paksuuden laskuri
max. virta, A A
max. jännite, V V
pituus, m
(+ ja - johdot yht.)
metriä
sallittu
tehohäviöprosentti, %
% (1-2% vakio)
 
max teho, WW
min. poikkipinta
mm2 (+ ja - johdot yht.)
mm2

Jännitehäviö / Tehohäviö -laskuri
johtimen poikkipinta mm2
materiaali
pituus m (+ ja - johdot yht.)
virta A
jännite V
lämpötila °C
 
TehoW
ResistanssiOhm
JännitehäviöV
TehohäviöW
Tehohäviö%%
Esimerkkejä:
Jännite on 12-14.5V autoissa. Suosittelen käyttämään aina 12V, mikäli sinulla on 12V järjestelmä (ei 2V tai 4V lisäkennoja asennettuna)

Jos etuakulta tulee kaapeli vahvistimelle (5m) ja vahvistin maadoitetaan koriin 1m pituisella johdolla, on johtimien Jännite / Tehohäviö -laskurissa käytettävä 5m+1m+5m = 11m pituutena.

Laskurit on autosähköissä suuntaa-antavia, sillä esim laskuri ei huomioi liitosten, sulakkeiden ja eri materiaalien vaikutusta (esim tapauksissa, joista etuakulta tulee 50n jossa kaksi 200A sulaketta ja maadoitus suoritetaan korin (rauta) kautta.
Muista varmistua, että myös etuakku on maadoitettu asianmukaisesti samankokoisella kaapelilla, mitä vahvistin, jottei etuakun maadotus ole järjestelmäsi heikoin lenkki!


EMMA:n sääntökirjasta kopioitu taulukko suositelluista sulakkeista kaapelin pinta-alaan nähden